Historie

Er was al een R.K. Leo Harmonie in 1892, deze werd om onduidelijke redenen opgeheven in 1907. Echter in 1927 vond men het tijd worden om opnieuw te beginnen met de R.K. Leo Harmonie in de vorm zoals wij de R.K. Leo Harmonie in de afgelopen decennia hebben gekend. Er werd voortvarend gestart. Onder de muzikale leiding van haar eerste dirigent rector Hulshof uit Harreveld werden de eerste muzikale schreden gezet. Er werd deelgenomen aan optochten en er werden concerten gegeven. Ook werd er al snel deelgenomen aan concoursen en festivals.
Na vier jaar kwam er een nieuwe dirigent, te weten Carel Jacobs. Onder leiding van deze dirigent werden grote muzikale prestaties geleverd met als klap op de vuurpijl in 1949 promotie naar de vaandelafdeling. Men ging mee in de vaart der volkeren, er kwam een heus uniform in plaats van alleen een pet. Ook kwam er een drumband die muzikaal gezien prachtige prestaties leverde, er werden vele concoursen georganiseerd.
In 1959 werd de roemruchte boerenkapel De knolle opgericht. Ondertussen kwam er onder leiding van dirigent Jan Timmermans een jeugdorkest. Men ging de grens over naar onder andere Mannheim, Bielefeld en Vreden. Op allerlei muzikaal gebied was men aanwezig. Er was ook mineur, in de zeventiger jaren hielden een groot aantal leden het voor gezien. De doorzetters kregen echter het gelijk aan hun kant. De vereniging kreeg een nieuwe impuls. Er kwam een nieuwe dirigent, Jan Vlaswinkel, en tot ieders verassing een majorettecorps.
Na Jan Vlaswinkel kwam Simon Hanswijk als dirigent. Men ging weer deelnemen aan concoursen en behaalde onder zijn leiding vele eerste prijzen. Na 25 jaar kwam Twan Dubbers als dirigent. Na een korte tijd werd hij in 2006 opgevolgd door de huidige dirigent Marcel Loff. Onder zijn excellente leiding is het muzikale niveau gestegen.
De grote verandering van de huidige vereniging is echter de naamsverandering. Om iedereen de kans te geven om in Groenlo te musiceren is in 2013 besloten om geen R.K. Leo Harmonie meer te heten, maar Muziekvereniging Groenlo. Met het ultieme streven een vereniging te creƫren waar iedereen zijn of haar muzikale ei in kwijt kan. Als u zich aangesproken voelt of u wilt graag musiceren binnen een gezellige club, meldt u dan aan bij een van onze bestuursleden of een van onze leden, zij kunnen u op weg helpen naar een muzikale toekomst bij de enigste Grolse muziekvereniging, Muziekvereniging Groenlo kortweg MVG.